Koffie is een van de best verkochte grondstoffen in de wereld. Het is een feit dat koffie wordt gedronken door honderden miljoenen mensen op bijna elk continent. Maar wat worden nu de trends voor 2015 op het gebied van koffie in Nederland. Zes specifieke trends voor de komende maanden en jaren:
Kleiner, donkerder, sterker
Consumenten gaan vaker vragen naar kleine en krachtige koffies. Hierdoor hebben mensen voor het drinken van deze espresso’s ook minder echte suikerhoudende zoetstoffen of siroop nodig. En dat past precies bij de trend dat steeds meer consumenten hun best (gaan) doen om gezonder te leven en dus ook hun gebruik van suikers te minderen.
Cold brew koffie
Fresh brew koffie is natuurlijk al lang een begrip. Een nieuwe trend is Cold brew koffie. Cold brew koffie is zoeter van smaak dan hete koffie en heeft minder bitters en zuren. Er zijn dan ook vele variaties te maken met deze unieke koffiesmaak. Het extract is puur te drinken. Maar ook heerlijk met of zonder ijs. Extra speciaal wordt de smaak met gecondenseerde melk en ijsklonten. Dit doen ze bijvoorbeeld al een aantal jaren in Vietnam en andere landen in Azië. (Bron: http://www.smitdorlas.nl/nieuws/15/trend-koude-koffie)
Kokosnoot/amandel melk
Langzaam maar zeker, gaan we zien dat steeds meer horecazaken kokos- of amandelmelk aan hun klanten gaan aanbieden in plaats van alleen maar soyamelk. Deze klanten hebben vaak een gezonde levensstijl en zijn niet langer onder de indruk als een zaak alleen soyamelk heeft. Zij zullen eerder kiezen voor de zaken met meer keus omdat ze graag afwisseling willen binnen hun gezonde levensstijl.
Transparant proces
We vinden transparantie in bedrijfsprocessen steeds belangrijker. We willen graag weten hoe chocolade wordt gemaakt, hoe kaas wordt gemaakt en dus ook hoe koffie wordt gemaakt. Sommige zaken weten een grotere hoeveelheid klanten aan zich te binden door in hun zaken een fabrieksachtige omgeving te creëren, waar klanten alles zelf kunnen aanschouwen wat er allemaal komt kijken bij het werk van een professionele barista. Door deze manier van werken zorg je voor een stukje magie in je horecazaak.
Internationale blends worden populairder
Iedereen kent natuurlijk de Columbian en Italian blends. Maar de moderne koffiezaken gaan hun klanten kennis laten met koffieblends van over de hele wereld. En veel van deze internationale blends gaan uit plaatsen over de wereld komen die je niets eens kunt vinden op de wereldkaart.
Kwaliteitkoffie overal
Consumenten kijken er tegenwoordig helemaal niet meer van op dat ze bij binnentreden van hun hotelkamer een Nespresso koffiemachine aantreffen voor het snel zetten van een eenkops kwaliteitskoffie. De hedendaagse consument die ook steeds veeleisender wordt, raakt hier steeds meer aan gewend. De trend is dat mensen op steeds meer plaatsen verwachten dat er kwaliteitskoffie voor handen is of dat ze in een handomdraai zelf voor een goed smakende kop koffie kunnen zorgen.
Bron: http://afkinsider.com/